NECDET ŞANSAL
Köşe Yazarı
NECDET ŞANSAL
 

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ - 11

Urfa iklimi eski tarihte şimdi olduğu gibi değişiklikler gösterir. Bazen çok yağışlı geçer, bazen yağmur kar çok az yağar. Demek ki karakoyun geli sözünün anlamını iklimi istikrarsız anlamda yorumlayabilriz. Yağış çok olduğu zaman bizden önceki kuşak'ın anlatımına göre derenin suyu temiz berrak akar, derede bol balık avlanır. Urfa'nın diğer dereleri cavsak ve Karaköprü demesidir. Birde Urfa'ya yaklaşık 20 km doğuda culap deresidir. Bu derenin diğer adının tarihte medler deresi olduğunu biliyoruz.  Eski tarihte bu bölgede Duru şehrinin olduğu da biniyor. Medler deresi ve Duru şehrinin aynı bölgede olması Duru şehrinin Asur ve medler arasında bir egemenlik sahası olduğu insanın aklına gelebiliyor. Tarih yazanları biraz mazur görmek gerek. Zira eski çağlarda ilgili yeterli bilgiler yoktur. Bu nedenle genelde yetersiz bilgilerden dolayı var sayımlarda bulunan yazarları fazla eleşirmemek gerekir. Ayrıca tarihi Şuayıp şehri ve sumatar bölgesinin sakinlerinin Kurani kerimin bildirdiğine göre medyen halkıdır. Med halkı ile medyen halkı aynı halk olma olasılığı vardır. Çünkü aynı bölgede neredeyse aynı adlar rastlantı olmaz. Bu bölgeler ve Harran bölgesi Edessa'dan eski olduğu tarihsel kayıtlarda geçiyor. Harran halkı antik çağda putlara, gezegenlere, yıldızlara tapıyordu.  Sin tanrısı bu şehrin ünlü mabediydi. Harran uzun yıllar Asur devletinin egemenliğinde bulunuyordu. Asur kralları Sin tanrısına inaniyordular. Edessa Harran kadar olmasa bile gezegenlere ve putlara inan bir merkezdi. Balıklıgöl ve şehrin kapılarında, surlarda heykeller bulunurdu. Tarih bilginleri Hristiyan dinin Ededsa'ya hangi tarihte geldiğine dair mutabık değildir. Bazıları İ.S 150-200 yılını söyleseler de daha derin daha doğru araştıranlar bu tarihin İ.S 37 yılını ğösteriyor. Bu tarih gerçek olabilir. Hatta bu tarihten birkaç yıl önce olma olasılığı da vardır. Çünkü Abgar krallığı Hristiyan dinini erken tarihte ilk kabul eden bir kralıktı. Ayrıca Abgar kralı Ukomo amansız bir hastalığa yakalanması sırasında Hazreti İsa'ya şifa isteyen bir  mektup yazması daha erken bir tarihi işaret ediyor. Devam edecek.    
Ekleme Tarihi: 29 Kasım 2021 - Pazartesi

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ - 11

Urfa iklimi eski tarihte şimdi olduğu gibi değişiklikler gösterir.

Bazen çok yağışlı geçer, bazen yağmur kar çok az yağar.

Demek ki karakoyun geli sözünün anlamını iklimi istikrarsız anlamda yorumlayabilriz.

Yağış çok olduğu zaman bizden önceki kuşak'ın anlatımına göre derenin suyu temiz berrak akar, derede bol balık avlanır.

Urfa'nın diğer dereleri cavsak ve Karaköprü demesidir.

Birde Urfa'ya yaklaşık 20 km doğuda culap deresidir.

Bu derenin diğer adının tarihte medler deresi olduğunu biliyoruz.

 Eski tarihte bu bölgede Duru şehrinin olduğu da biniyor. Medler deresi ve Duru şehrinin aynı bölgede olması Duru şehrinin Asur ve medler arasında bir egemenlik sahası olduğu insanın aklına gelebiliyor.

Tarih yazanları biraz mazur görmek gerek.

Zira eski çağlarda ilgili yeterli bilgiler yoktur.

Bu nedenle genelde yetersiz bilgilerden dolayı var sayımlarda bulunan yazarları fazla eleşirmemek gerekir.

Ayrıca tarihi Şuayıp şehri ve sumatar bölgesinin sakinlerinin Kurani kerimin bildirdiğine göre medyen halkıdır.

Med halkı ile medyen halkı aynı halk olma olasılığı vardır.

Çünkü aynı bölgede neredeyse aynı adlar rastlantı olmaz.

Bu bölgeler ve Harran bölgesi Edessa'dan eski olduğu tarihsel kayıtlarda geçiyor.

Harran halkı antik çağda putlara, gezegenlere, yıldızlara tapıyordu.

 Sin tanrısı bu şehrin ünlü mabediydi.

Harran uzun yıllar Asur devletinin egemenliğinde bulunuyordu.

Asur kralları Sin tanrısına inaniyordular.

Edessa Harran kadar olmasa bile gezegenlere ve putlara inan bir merkezdi.

Balıklıgöl ve şehrin kapılarında, surlarda heykeller bulunurdu. Tarih bilginleri

Hristiyan dinin Ededsa'ya hangi tarihte geldiğine dair mutabık değildir.

Bazıları İ.S 150-200 yılını söyleseler de daha derin daha doğru araştıranlar bu tarihin İ.S 37 yılını ğösteriyor.

Bu tarih gerçek olabilir.

Hatta bu tarihten birkaç yıl önce olma olasılığı da vardır.

Çünkü Abgar krallığı Hristiyan dinini erken tarihte ilk kabul eden bir kralıktı.

Ayrıca Abgar kralı Ukomo amansız bir hastalığa yakalanması sırasında Hazreti İsa'ya şifa isteyen bir  mektup yazması daha erken bir tarihi işaret ediyor.

Devam edecek.

 

 

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniurfagazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.