NECDET ŞANSAL
Köşe Yazarı
NECDET ŞANSAL
 

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ -114-

Masal gibi bir hayat… Eski Urfa’da kış mevsimi başlayınca masal dönemi de başlardı. Bir varmış bir yokmuş ile başlayan masallar, tıpkı insanların gerçek hayatını tasvir eder gibi olurdu. İnsanlar, Dünya’ya gelir yaşar ve sonuçta ölür. Yani insan yaşamı da tıpkı masallar da olduğu gibi bir nevi bir varmış bir yokmuş gibidir… Sanayi öncesi döneminin masalları Amerika’nın fantastik filmlerinden daha doğal ve daha etkileyiciydi. Çünkü doğa ve canlılar daha bu kadar bozulmamıştı. Her şey doğal akışı içerisinde devam ediyordu. Elektriğin olmadığı bir dönemde kışın soğuk karanlık gecelerinde, tek odalarında yaşayan ailelerin huzuru, tek eğlenceleri, genelde nine ve dedelerinin söyledikleri masallardı. Eski dönemler için hayat masal gibi desek sanırım doğrudur. Veya buna masal gibi bir hayat demekte mümkün. Çünkü maddi şartlar ve yaşam tarzı aslına uygun orijinal… Uzun kış gecelerinin bir sözlü edebiyatı olan söylencelerdi. Akşam olunca, Hele gök gürleyip şimşekler çakınca çocuklar korunma içgüdüsüyle korkudan annelerine babalarına atılır, sarılır, yaşanılan ortam ve duygu durumu masal içinde masal gibi olurdu. Eski Urfa’da kış mevsiminden çok korkulurdu. İnsanlar bir yıl boyunca asıl hazırlıklarını kış ayları için yaparlardı. Bu nedenle halk Urfa şivemizle “zehreyi içeri kodunmu korkma denilirdi”. Zehre dediğimiz yiyecek, yakacak, bir de giyecek eşyaları da eklemek gerek. Eski kışlar çok soğuk ve sert geçerdi. Çok kar yağardı. Urfa’nın güney batı yönünün dağlık kesimlerinde yazın kullanmak üzere karlıklar bulunur, kışın toplanan karlar, karlıklarda saklanır, yazın sıcağında karlıktan çıkartılır. Suya, ayrana, biyan şerbetine, üzüm şerbetine katlır, çok lezzetli olarak içilirdi. Yiyecek, gıda maddeleri ekmek, her şey doğal şekilde evlerde yapılır. Bulgur ve ekmek en çok tüketilen gıdalar arasında birinci sırada olur. Yemek çoğu kez sabah akşam yenilir. Sabah kahvaltısı şimdi olduğu gibi çeşitli gıdalar eşliğinde çayla olmaz. Çünkü o dönem Urfa’da çay neredeyse bulunmaz. Sabah genelde mercimek çorbası veya bizim ekmek aşı dediğimiz salça biber soğan ve yağdan oluşan ekmekle yenilen bir çeşit çorbadan ibaret olurdu. Sabah çorbası evin babası sabah namazından geldikten sonra, cennet hanımı anneler sabah çorbasını yapmış olurdu. Aile bir leğende olan çorbaya birlikte kaşık sallardı. Akşam yemekleri dedik ya genelde bulgur yemeğinden oluşurdu. Kışın Yatsı namazından sonra masallar ve meseller faslı başlamış olurdu. Yakın zamanlarda olan meseller, destansı bir tarzda birer ders niteliğinde özelikle çocuklara anlatılır. Bizim çocukluk döneminde bu tür konulardan en çok anlatılan mesellerden biri, kanlı mağaranın trajik hikayesiydi.  Bir grup arkadaş bir kış gecesi bir evde otururlar sohbet ederler, konu cesaretten yiğitlikten açılır. Eski dönemler de her yerde olduğu gibi Urfa’da elektrik yoktu. Bu nedenle insanlar gece karanlıktan korkarlardı. Arkadaşlar aralarında bahse girerler, derler kim bu gece sarı mağaraya gidip en dibine kazık çakarsa en yiğit odur derler. Sarı mağara dediğimiz yer dağlar arasında Urfa’ya yaklaşık yirmi kilometre bir yerdir. Şimdiki gibi oraya gitmek için taksi araç yok. Yaya gidilecek. Gece saat 12. Bir adam ortaya çıkar, ben gidip mağaraya kazık çakacağım der. Arkadaşların şartı ise, gerçekte mağaraya kazık çakılıp çakılmayacağını görmek için sabah olunca bir arkadaş, mağaraya gidip bu arkadaşın gerçekten mağara duvarına gerçekten kazık çakıp çakmadığını görecektir. Ortaya çıkan adam a o şartı yerine getirmek üzere aralarından çıkar gider. Sabah olunca grubun seçtiği arkadaşları mağaraya gider. Gördüğü manzara korkunçtur. Adamın kafası parçalanmış, kazık karanlıkta mağaraya değil de entarisine çakılmış bir vaziyette bulurlar. Bu olayın yorumu ise, adam geçekten cesur, ancak bir talihsizlik olarak kazığı mağara duvarına değil entarisine çakmış. İşini bitirdiğini zannederek geri dönecek, ama o da ne gidemiyor. Sanki birisi kendisini tutmuş bırakmıyor. Adam korkuya kapılır o dönem Urfa’da çok revaçta olan cin, netekin korkusuna kapılır, kafasını duvara vura vura acı bir şekilde ölür. Tabii insanın cesareti bir yere kadardır. Yaşadığımız bu çağda artık masallar dönemi kapandı. Modern masallar ise artık insanların yüz yüze iletişiminin fazla olmadığı bir anlamda sanal bir nesne olan elektronik araçlar, televizyonlar, bilgisayarlar, cep telefonları dönemi demek mümkün. Devam Edecek…  
Ekleme Tarihi: 01 Haziran 2022 - Çarşamba

ESKİ URFA TARİHİ VE KÜLTÜRÜ -114-

Masal gibi bir hayat… Eski Urfa’da kış mevsimi başlayınca masal dönemi de başlardı. Bir varmış bir yokmuş ile başlayan masallar, tıpkı insanların gerçek hayatını tasvir eder gibi olurdu. İnsanlar, Dünya’ya gelir yaşar ve sonuçta ölür. Yani insan yaşamı da tıpkı masallar da olduğu gibi bir nevi bir varmış bir yokmuş gibidir… Sanayi öncesi döneminin masalları Amerika’nın fantastik filmlerinden daha doğal ve daha etkileyiciydi. Çünkü doğa ve canlılar daha bu kadar bozulmamıştı. Her şey doğal akışı içerisinde devam ediyordu. Elektriğin olmadığı bir dönemde kışın soğuk karanlık gecelerinde, tek odalarında yaşayan ailelerin huzuru, tek eğlenceleri, genelde nine ve dedelerinin söyledikleri masallardı. Eski dönemler için hayat masal gibi desek sanırım doğrudur. Veya buna masal gibi bir hayat demekte mümkün. Çünkü maddi şartlar ve yaşam tarzı aslına uygun orijinal… Uzun kış gecelerinin bir sözlü edebiyatı olan söylencelerdi. Akşam olunca, Hele gök gürleyip şimşekler çakınca çocuklar korunma içgüdüsüyle korkudan annelerine babalarına atılır, sarılır, yaşanılan ortam ve duygu durumu masal içinde masal gibi olurdu. Eski Urfa’da kış mevsiminden çok korkulurdu. İnsanlar bir yıl boyunca asıl hazırlıklarını kış ayları için yaparlardı. Bu nedenle halk Urfa şivemizle “zehreyi içeri kodunmu korkma denilirdi”. Zehre dediğimiz yiyecek, yakacak, bir de giyecek eşyaları da eklemek gerek. Eski kışlar çok soğuk ve sert geçerdi. Çok kar yağardı. Urfa’nın güney batı yönünün dağlık kesimlerinde yazın kullanmak üzere karlıklar bulunur, kışın toplanan karlar, karlıklarda saklanır, yazın sıcağında karlıktan çıkartılır. Suya, ayrana, biyan şerbetine, üzüm şerbetine katlır, çok lezzetli olarak içilirdi. Yiyecek, gıda maddeleri ekmek, her şey doğal şekilde evlerde yapılır. Bulgur ve ekmek en çok tüketilen gıdalar arasında birinci sırada olur. Yemek çoğu kez sabah akşam yenilir. Sabah kahvaltısı şimdi olduğu gibi çeşitli gıdalar eşliğinde çayla olmaz. Çünkü o dönem Urfa’da çay neredeyse bulunmaz. Sabah genelde mercimek çorbası veya bizim ekmek aşı dediğimiz salça biber soğan ve yağdan oluşan ekmekle yenilen bir çeşit çorbadan ibaret olurdu.

Sabah çorbası evin babası sabah namazından geldikten sonra, cennet hanımı anneler sabah çorbasını yapmış olurdu. Aile bir leğende olan çorbaya birlikte kaşık sallardı. Akşam yemekleri dedik ya genelde bulgur yemeğinden oluşurdu. Kışın Yatsı namazından sonra masallar ve meseller faslı başlamış olurdu. Yakın zamanlarda olan meseller, destansı bir tarzda birer ders niteliğinde özelikle çocuklara anlatılır. Bizim çocukluk döneminde bu tür konulardan en çok anlatılan mesellerden biri, kanlı mağaranın trajik hikayesiydi.

 Bir grup arkadaş bir kış gecesi bir evde otururlar sohbet ederler, konu cesaretten yiğitlikten açılır. Eski dönemler de her yerde olduğu gibi Urfa’da elektrik yoktu. Bu nedenle insanlar gece karanlıktan korkarlardı. Arkadaşlar aralarında bahse girerler, derler kim bu gece sarı mağaraya gidip en dibine kazık çakarsa en yiğit odur derler. Sarı mağara dediğimiz yer dağlar arasında Urfa’ya yaklaşık yirmi kilometre bir yerdir. Şimdiki gibi oraya gitmek için taksi araç yok. Yaya gidilecek. Gece saat 12. Bir adam ortaya çıkar, ben gidip mağaraya kazık çakacağım der. Arkadaşların şartı ise, gerçekte mağaraya kazık çakılıp çakılmayacağını görmek için sabah olunca bir arkadaş, mağaraya gidip bu arkadaşın gerçekten mağara duvarına gerçekten kazık çakıp çakmadığını görecektir. Ortaya çıkan adam a o şartı yerine getirmek üzere aralarından çıkar gider. Sabah olunca grubun seçtiği arkadaşları mağaraya gider. Gördüğü manzara korkunçtur. Adamın kafası parçalanmış, kazık karanlıkta mağaraya değil de entarisine çakılmış bir vaziyette bulurlar. Bu olayın yorumu ise, adam geçekten cesur, ancak bir talihsizlik olarak kazığı mağara duvarına değil entarisine çakmış. İşini bitirdiğini zannederek geri dönecek, ama o da ne gidemiyor. Sanki birisi kendisini tutmuş bırakmıyor. Adam korkuya kapılır o dönem Urfa’da çok revaçta olan cin, netekin korkusuna kapılır, kafasını duvara vura vura acı bir şekilde ölür. Tabii insanın cesareti bir yere kadardır. Yaşadığımız bu çağda artık masallar dönemi kapandı. Modern masallar ise artık insanların yüz yüze iletişiminin fazla olmadığı bir anlamda sanal bir nesne olan elektronik araçlar, televizyonlar, bilgisayarlar, cep telefonları dönemi demek mümkün. Devam Edecek…

 

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yeniurfagazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.